מאוחדים אנחנו עומדים: תחרות ושיתוף פעולה בצוותים

מאוחדים אנחנו עומדים: תחרות ושיתוף פעולה בצוותים.

מאת: ריצ’ארד מילקי

“אני רוצה שאנשים בחברה יראו את המטרה המשותפת – שכולנו פועלים לטובת מטרה אחת. בפועל קיימים ויכוחים, טריטוריאליזם, והסתרת מידע”.

זו תלונה מוכרת של מנהלים בכירים שרואים מהמשרד הפינתי את התמונה הגדולה ולא יכולים להבין למה שאר אנשי החברה לא מבחינים בה באותו אופן, פועלים בהתאם ומכפיפים אג’נדות אישיות או צוותיות לטובת המטרה המשותפת שאמורה להיות ברורה לכולם.

לרוב, אנשים מכירים את המטרה המשותפת. היא כתובה בהצהרות ייעוד וחזון, מוגשת בעדכוני החברה הרבעוניים ומובלטת בגאווה באתר האינטרנט של החברה. אז מה הופך את התחרות הפנימית לכל כך שכיחה? האם היא מזיקה? האם ניתן להפחיתה?

בני אדם הם חיות חברתיות ותחרותיות. אנחנו אוהבים להשתייך לקבוצה ומעדיפים לחיות בקהילות. אנחנו מריעים לעזרה הדדית ומעריכים אנשים שלוקחים אחריות על הצלחה ורווחה של אחרים. מאידך, האנושות סוגדת למנצחים ואנחנו אוהבים את זרימת האדרנלין בתחרות ובניצחון. אז איך מנהלים אמורים לעצב את הארגונים שלהם בידיעה שהפכים אילו מניעים לפעולה?

להלן כמה תובנות לאחר התבוננות בצוותים רבים שמשחקים את תפקידיהם והעדפותיהם במשחק “שיתוף פעולה – תחרות”:

התחרות כאן כדי להישאר. לא חשוב כמה הצהרות ייעוד וערכים מריעים לשיתוף פעולה, צוותים ופרטים רוצים את חוויית ההצלחה והניצחון ויפגינו התנהגות טריטוריאלית וגאוות יחידה. על ארגונים לשאול את עצמם עד כמה ההתנהגות התחרותית מזיקה לאחרים או למטרות הארגוניות ולהסיק מסקנות.

למנהלים תפקיד חשוב. אם מנהלים מתקשרים היטב ביניהם תוך התמודדות עם קונפליקטים בין מחלקתיים ופתרונם, הצוותים יקלטו את מסר שיתוף הפעולה. אך אם המנהיגים נלחמים ראש בראש או גרוע מכך, מגיעים למבוא סתום או שתיקה רועמת אזי הצוותים ימשיכו להעמיק את תעלות הלחימה וההתגוננות.

שיתוף פעולה היא יכולת נרכשת. אף אחד לא נולד לשתף פעולה. זה לוקח זמן, תקשורת, תרגול ופיתוח תפיסה. על אנשים לדכא את הנטיות לפעול לפי “אנחנו והם” ולעזור למחלקה השכנה כחלק ממה שיש לעשות על מנת להגיע למקום שהארגון רוצה להגיע אליו. הרצון לשיתוף פעולה מעלה דילמות שהופכות את התחרותיות לפשוטה: האם נגרם סבל לצוות שלי כתוצאה מהעזרה שאנחנו נותנים למחלקה אחרת? האם מקובל לבקר מחלקה שכנה? למי מועברת  הביקורת? מתי כדאי לשתף פעולה ומתי להתמקד בביצוע משימותינו המחלקתיים או האישיים כנדרש? כדי לענות על שאלות אלה ונוספות נדרשים זמן, משאבי ניהול, הכשרה ובחירת המנהלים המתאימים.

שיתוף פעולה דורש משאבי זמן אך תחרותיות עלולה להתיש ויכולה להוביל לתסכול, כעס וירידה במוטיבציה, במיוחד עבור הצד “המפסיד”. בסדנאות פיתוח עבודת צוות ניכרת מאד עובדה זו. כשימי פיתוח צוות מבוססים על תחרות, מראים המחקרים שהצד המפסיד מסיק שהוא לא למד דבר. ברגע שהתחרות חודרת לתרגילים בתובל, המיקוד הוא על הבסת הצוות השני ולא על השגת תוצאה מצוינת. התמקדות בניצחון על היריבים היא לעיתים נדרשת בשוק תחרותי. אך כשהתחרות מחליפה את המטרות העסקיות נוצרת שאננות, הזדמנויות מוחמצות ואנרגיות מבוזבזות בכיוון השגוי.

Cooperation or Competition Pic

?רגע אמת : האם הצוותים הללו יתחרו או ישתפו פעולה

תגמול, נושא חמקמק. תוכניות תגמול רבות מבוססות על הישגים פרטניים ופחות על הישגים קבוצתיים. במחלקות מכירות, הבעיה יותר אקוטית. במידה וכל הבונוסים מבוססים על הישגים אישיים, לא יתקיימו שיתוף פעולה, עזרה הדדית  או העברת לידים. אמנם הם יחייכו וישתפו פעולה ב”יום החברה” או אפילו במפגשי צוות, אך כשיהיו בשדה, התנהגות “זאב הבודד” תשלוט. קיימים דרכי תגמול רבות. יש להשתחרר משרשראות הרגילים ולנסות דרכי תגמול שונות עד שימצא התגמול המתאים לארגון. למשל, חלוקת  בונוסים לפי 75% ביצועים צוותיים ו25% ביצועים אישיים. חשוב לשמור על שקיפות כדי שכולם יבינו את החוקים ומשמעות התוצאות.

השימוש בתמריצים קבוצתיים דורש אומץ. מחקרים מראים שתמריצים קבוצתיים הם דרך אפקטיבית כדי להגביר תפוקה. אז למה לא משתמשים בהם יותר? לפי פרופסור אייל וינטר “הסיבה לכך היא שכאשר החברה נכנסת לקשיים, המנהל ייאלץ לספוג עונש כבד הרבה יותר, אם הוא השתמש בשיטת ניהול מקורית במקום בשיטת הניהול המקובלת.”

תחרותיות לעיתים סמויה. אנשים מתחרים על יוקרה, משאבים, תקציב, כלים וכוח אדם. הם מתחרים על התפקיד הבא, על תדמית הצוות המקצועי שלהם, והם מתחרים על תשומת הלב ושבחים מפי המנכ”ל. לא ניתן לעקור את העניין מהשורש. החשוב הוא שהמנהלים ידאגו שהמבנים המעודדים לתחרות ושיתוף פעולה יביאו לתוצאה הרצויה. במידה והתחרות מזיקה יש לרסנה. העיקר הוא שמנהלים ינהגו לפי הצהרתם אם הם מצדדים באינטגרציה, סינרגיה ושיתוף פעולה.

תפקיד שיתוף במידע. המידע נמצא ברחבי הארגון. מחלקות שירות יודעות מה מעצבן לקוחות או מה לקוחות מעדיפים או זקוקים במוצרים עתידיים. לעיתים חטיבה בחברה טכנולוגית גדולה עלולה להשקיע משאבים גדולים כדי לפתור בעיה שחטיבה אחרת פתרה מזמן. אם חטיבות הארגון עסוקות בתחרות, מידע קריטי ייחסם.

שבירת מחסומים יותר פשוטה ממה שזה נראה. לפעמים מטענים היסטוריים, מתח פונקציונאלי מובנה ומרחק פיזי עלולים לגרום לשיבושי תקשורת אשר מקטינים את האפשרות לשתף פעולה גם כשזה חיוני. בתובל אנו לעיתים עובדים עם מנהלים וצוותים שפשוט צריכים לבלות יותר זמן ביחד, לשחק ביחד ולהכיר את הצרכים אחד של השני. היכרות טובה ואף חברוּת יכולים לתרום למאמץ הורדת המתח ולהעלאת המוראל כשהתנאים נהיים קשים.

משפט אחרון מFDR:

“התחרות שימושית עד נקודה מסוימת אך לא יותר; אבל שיתוף פעולה, הדבר שחותרים אליו היום, מתחיל במקום שתחרות מסתיימת.”

מקורות:

אייל וינטר (2015) “אחד בשביל כולם”, מוסף הארץ, 27.3.2015.

Ibbetson, A., & Newell, S. (1999) “A comparison of a competitive and non-competitive outdoor management development programme.” Personnel Review Vol 28 (1/2) 58-76.

Advertisements

2 thoughts on “מאוחדים אנחנו עומדים: תחרות ושיתוף פעולה בצוותים

  1. הי ריצ’ארד, מז”ט על הבלוג וכל הכבוד על הכתיבה!
    אבל…
    ‘בני אדם הם חיות תחרותיות’ ו-‘אף אחד לא נולד לשתף פעולה?
    האמירה הזו לא מבוססת, ואלפי קוהן נהנה להפריך אותה ב-No Contest
    תחרות ושיתוף פעולה הן נטיות טבעיות ומולדות באותה מידה, כמו שניתן לראות בטבע, אצל חיות, אצל ילדים, או בחברות פרימיטיביות
    למרבה הצער, באלפי השנים האחרונות הוטמעה התפיסה התרבותית שמנסה להציג את התחרות כ’טבע האדם’..
    אבל אנחנו כאן כדי לשנות את התרבות, לא ככה?
    עוֹלָם יָשָׁן עֲדֵי הַיְּסוֹד נַחְרִימָה
    מִגַּב כָּפוּף נִפְרֹק הָעֹל
    אֶת עוֹלָמֵנוּ אָז נָקִימָה
    לֹא כְלוּם מִתְּמוֹל,
    מָחָר – הַכֹּל!

    Like

  2. היי ליאור,
    אני מקבל את ההערה. אני יותר הגבתי למצב בארגון כשהמנהל דורש “שיתוף פעולה” וזה לא קורה ובעצם כדי להוביל שינוי צריך לקיים תהליך של למידה ותרגול בנוסף לשינוי במבנה, תמריצים והתרבות בכלל.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s